Różnica między turbosprężarką a turbodoładowaniem

Prawie wszystkie samochody w dzisiejszych czasach posiadają silnik, który jest albo doładowany albo turbodoładowany. Dla koneserów motoryzacji na całym świecie, rozróżnienie tych technik napędzania silnika jest podstawowym zadaniem. Jednak dla laika różnice te mogą wydawać się kłopotliwe, ponieważ niewiele osób wie, jak je rozróżnić. Dzięki podstawowemu podejściu, różnice te mogą być właściwie wyjaśnione odbiorcom. Podczas analizy turbosprężarki i doładowania, podstawowe różnice są następujące:

Różnica między turbosprężarką a doładowaniem

  • Technika turbo i doładowania należą do kategorii systemów wymuszonego doładowania. Pomagają one w kompresji przepływu powietrza w silniku, dzięki czemu każdy cylinder młyna generuje więcej mocy przy każdej ilości zasysanego powietrza. W silniku z doładowaniem, jest pas wyposażony w młyn, który porusza się stale, aby zapewnić zasilanie. Natomiast w silniku z doładowaniem, moc jest dostarczana poprzez strumień spalin, który działa poprzez turbinę.
  • Doładowanie wykorzystuje energię mechaniczną bezpośrednio z młyna, podczas gdy w przypadku turbosprężarki wykorzystywana jest energia gazów odlotowych. Pamiętając o tej różnicy, pierwsza technika jest stosowana w samochodach sportowych, ponieważ są one tworzone z myślą o zapewnieniu dużej wydajności i niskiego przebiegu. Z drugiej strony, ta druga jest stosowana w samochodach, które są produkowane z myślą o zapewnieniu efektywnej statystyki zużycia paliwa.
  • Samochód z doładowaniem ma być łatwo kontrolowany podczas dostarczania wymaganej mocy wyjściowej. Natomiast w turbosprężarce samochodowej następuje gwałtowny wzrost mocy wyjściowej, co sprawia, że ten typ młyna jest trudny do kontrolowania. Ten wzrost jest odnotowywany przez ekstremalny wzrost ciśnienia i temperatury powietrza, gdy dodatkowa moc jest dostarczana przez silnik.
  • Zasadnicza różnica między tymi dwoma rodzajami młynów polega na tym, że w silniku z doładowaniem cała energia jest dostarczana przez pasek. Dlatego wzrost mocy samochodu jest nagły i spontaniczny, gdy jest on przyspieszany. Z drugiej strony, strumień spalin kontrolujący dostarczanie energii w turbosprężarce zajmuje trochę czasu, zanim dodatkowy cios mocy zostanie ostatecznie przekazany przez silnik. Po naciśnięciu pełnej przepustnicy, samochód z turbodoładowaniem potrzebuje trochę czasu zanim zacznie szybko przyspieszać i jest to powszechnie nazywane Turbo Lag.
  • Turbosprężarka charakteryzuje się mniejszą złożonością w swoim kształcie i konstrukcji, a jej wyposażenie jest znacznie łatwiejsze. Natomiast turbosprężarka wymaga kilku modyfikacji, zanim będzie mogła być ostatecznie zamontowana w samochodzie.
  • Samochód z turbodoładowaniem jest generalnie mniej kosztowny w porównaniu z samochodami wyposażonymi w silnik z doładowaniem. W nowych samochodach, wraz z tego typu ładowarkami instalowany jest również intercooler, który pomaga w utrzymaniu wysokiej temperatury silnika podczas silnego przyspieszenia. Turbosprężarki są uważane za bardziej niezawodne w samochodach lekkich i z przednim kołem. Wynika to z faktu, że większość z tych samochodów jest pozbawiona kontroli trakcji i w takim przypadku, opóźnienie turbo przydaje się, gdy samochód jest przyspieszany z postoju. Z drugiej strony, samochody z napędem na tylne koła i pojazdy mięśniowe są idealne do pakowania z doładowaniem, ponieważ cała natychmiastowa moc dostarczana przez silnik jest korzystna w szybkim starcie z martwego punktu.