Gdy wyruszasz w drogę, Twoje zawieszenie ciężko pracuje, zapewniając płynną jazdę. Jednym z najważniejszych elementów układu zawieszenia są sprężyny śrubowe. Jeśli zawieszenie lub sprężyny śrubowe są uszkodzone, jazda nie będzie przyjemna.
Omówimy objawy złej sprężyny śrubowej, lokalizację sprężyny zawieszenia, jej funkcję oraz koszty wymiany. Przyjrzyjmy się najpierw objawom:
Najczęstszym objawem uszkodzonej sprężyny śrubowej jest uginający się narożnik samochodu. Możesz również zauważyć takie problemy, jak nadmierne podskakiwanie, nierównomierne zużycie opon lub stukanie przy skręcaniu kierownicą.
Choć są to najczęstsze objawy, nie są to wszystkie. Oto bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonej sprężyny śrubowej:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia zawieszenia lub sprężyny śrubowej 1. Uginający się narożnik 2. Nadmierne odbicie 3. Nierównomierne zużycie opon 4. Odgłosy stukania 5. Hałas podczas skręcania Zawieszenie/umiejscowienie sprężyny śrubowej Działanie sprężyny śrubowej Koszt wymiany sprężyny zawieszeniaObjawy uszkodzenia zawieszenia lub sprężyny śrubowej
1. Obwisły narożnik
Gdy sprężyna zwojowa ulegnie uszkodzeniu, narożnik, w którym się znajduje, zacznie się uginać. W tym przypadku wyraźnie widać, że jeden z narożników samochodu znajduje się niżej niż pozostałe.
Ten stan zwisu może również powodować zmniejszenie stabilności podczas jazdy. Prowadzi to także do innych objawów, takich jak nierównomierne zużycie opon i hałas.
2. Nadmierna sprężystość
Sprężyny śrubowe mają za zadanie zapobiegać podskakiwaniu pojazdu przy każdym uderzeniu w nierówność. Jednak gdy sprężyny są uszkodzone, nie są już w stanie zapobiegać podskakiwaniu.
W trakcie jazdy można zauważyć, że drżenie lub podskakiwanie nasila się z czasem, zwłaszcza jeśli dużo czasu spędza się na nierównym terenie lub drogach gruntowych. Gdy podskakiwanie staje się silne, może spowodować utratę panowania nad pojazdem.
3. Nierównomierne zużycie opon
Układ zawieszenia zapewnia równowagę kół i opon podczas jazdy po drodze. Podczas jazdy opony powinny zużywać się w równym stopniu, aby zapewnić bezpieczną jazdę.
Gdy sprężyny śrubowe ulegają uszkodzeniu, geometria ustawienia kół ulega zmianie, co prowadzi do nadmiernego zużycia jednej strony. Bieżnik opony może ulec przedwczesnemu uszkodzeniu i spowodować poważne problemy z prowadzeniem samochodu. Jeśli opony nie są często kontrolowane, może to również doprowadzić do ich rozerwania.
4. Odgłosy stukania
Gdy sprężyny zawieszenia ulegną uszkodzeniu, mogą wystąpić drgania i nietypowe odgłosy. W miarę upływu czasu hałas będzie narastał. Może się on również nasilać podczas przyspieszania lub jazdy po nierównym terenie.
Nie należy ignorować tego wczesnego sygnału ostrzegawczego, gdyż może on przerodzić się w coś znacznie poważniejszego.
5. Hałas podczas skręcania
Jeśli podczas skręcania kierownicą z przodu samochodu słychać wysoki hałas, jest bardzo prawdopodobne, że sprężyna śrubowa jest pęknięta i styka się z nadwoziem samochodu. Może to również spowodować, że sprężyna opiera się o podwozie, a nie o łożysko górnego mocowania, co może powodować głośne odgłosy odbijania podczas skręcania.
Zawieszenie/umiejscowienie sprężyn śrubowych
W większości samochodów na każdym rogu pojazdu znajdują się cztery sprężyny śrubowe. Górna część każdej sprężyny znajduje się pod stałą częścią pojazdu, natomiast dolny koniec opiera się na dolnym wahaczu. Ten dolny wahacz jest tą samą częścią, która pomaga utrzymać koła na miejscu.
Ze względu na konstrukcję pojazd porusza się na sprężynach, które z kolei opierają się na wahaczach. W związku z tym ruch pojazdu jest znacznie ograniczony, ponieważ zawieszenie uwzględnia wszelkie niedoskonałości drogi.
Działanie sprężyny śrubowej
Sprężyny śrubowe są odpowiedzialne za pochłanianie nierówności drogi. Gdy pojazd porusza się po nierównościach, sprężyny współpracują z układem zawieszenia, zapewniając komfortową jazdę.
Sprężyny zawieszenia utrzymują ciężar pojazdu, umożliwiając kołom poruszanie się w pionie po napotkaniu przeszkody. Ruch ten jest buforowany przez sprężyny, a nie wysyłany do kabiny.
Koszt wymiany sprężyn zawieszenia
Średni koszt wymiany sprężyny zawieszenia wynosi od 300 do 700 dolarów. Prawdopodobnie zapłacisz około 100 do 300 dolarów za części i kolejne 200 do 400 dolarów za robociznę. Oczywiście, jeśli masz narzędzia i wiedzę, aby samodzielnie wymienić sprężyny, możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy.
Chociaż możesz jeździć z uszkodzoną sprężyną, zauważysz znaczne pogorszenie jakości jazdy. Mogą również wystąpić problemy z prowadzeniem pojazdu. Aby pojazd pozostał równy na zakręcie, trakcja musi być równomiernie rozłożona pomiędzy wszystkie cztery koła. Ta czynność zależy od tego, jak dobrze sprężyny potrafią rozłożyć ciężar. W przypadku pogorszenia się stanu sprężyn można łatwo stracić panowanie nad pojazdem i spowodować wypadek.
W rzadkich przypadkach sprężyna może ulec uszkodzeniu i odbić się od opony, powodując przebicie opony przy większych prędkościach, co może być śmiertelne. Dlatego zaleca się wymianę uszkodzonej sprężyny śrubowej.
Jednak sprężyny śrubowe rzadko ulegają uszkodzeniu podczas jazdy w normalnych warunkach. Przeciętnie resor cewki zużywa się po około dziesięciu latach użytkowania. W związku z tym w wielu samochodach w pewnym momencie konieczna będzie wymiana sprężyn, zwłaszcza jeśli chcesz je unowocześnić. Dzięki sprężynom o wysokiej wydajności, jazda może być jeszcze bardziej płynna i przyjemna.
Jeśli mieszkasz w zimniejszym klimacie, będziesz zauważać uszkodzone sprężyny znacznie częściej niż w ciepłym klimacie.