Jak zresetować kontrolkę ciśnienia w oponach (TPMS) - według modelu samochodu

Jak zresetować kontrolkę ciśnienia w oponach (TPMS) - według modelu samochodu

TPMS to skrót od "Tire Pressure Monitoring System" (System Monitorowania Ciśnienia w Oponach), a na desce rozdzielczej pojawia się lampka ostrzegawcza, gdy ciśnienie w oponach samochodu jest nieprawidłowe.

Lampka TPMS może oznaczać, że system TPMS nie został prawidłowo przekalibrowany lub że ciśnienie w oponach jest zbyt niskie.

Wielu kierowców skarży się jednak, że lampka ostrzegawcza TPMS miga nawet po napompowaniu opon do właściwego ciśnienia.

W tym artykule dowiesz się, jak zresetować kontrolkę TPMS w kilku pojazdach dostępnych na rynku.

Spis treści pokaż Bezpośredni i pośredni system TPMS Jak zresetować kontrolkę ciśnienia w oponach (TPMS) 1. Upewnij się, że masz prawidłowe ciśnienie 2. Użyj przycisku resetowania systemu TPMS w samochodzie 3. Jedź z prędkością 50 mph 4. Odłącz i ponownie podłącz akumulator samochodowy 5. Użyj narzędzia do resetowania systemu TPMS dla Twojego pojazdu Uszkodzone czujniki Gdzie znajduje się przycisk resetowania systemu TPMS? Resetowanie systemu TPMS w samochodach Hondy wprowadzonych po 2016 r. Resetowanie systemu TPMS w pojazdach Honda Reset TPMS w modelach Chevroleta Reset TPMS Volkswagen Modele Reset TPMS w modelach Mini Reset TPMS Toyota Modele Porady po zresetowaniu Czy można zamiast tego usunąć funkcję TPMS?

Bezpośredni i pośredni system TPMS

Zanim przejdziemy do resetowania systemu TPMS, ważne jest, aby zrozumieć typ systemu monitorującego w Twoim samochodzie. Istnieją dwa główne rodzaje systemu TPMS: bezpośredni i pośredni.

Bezpośredni system TPMS ma czujniki umieszczone na zaworze ciśnieniowym opony lub na obręczy. Czujniki te zbierają informacje i wysyłają je do komputera pokładowego samochodu. Bezpośredni system TPMS jest jednak najbardziej narażony na awarię z powodu złych warunków pogodowych. Jest on zwykle spotykany w samochodach w Stanach Zjednoczonych.

Pośredni system TPMS posiada czujniki umieszczone w hamulcach ABS samochodu i/lub czujniki prędkości na każdym kole. Czujniki te mierzą prędkość obrotową kół i wykrywają zmiany, ponieważ niedopompowane opony obracają się znacznie szybciej niż opony regularnie napełniane. System ten jest najczęściej spotykany w samochodach w Europie.

Jak zresetować kontrolkę ciśnienia w oponach (TPMS)

Resetowanie systemu TPMS różni się w zależności od samochodu, ale pewne ogólne techniki są łatwe do wykonania i pomagają skutecznie przekalibrować system monitorowania. Wykonaj poniższe kroki, aby zresetować kontrolkę TPMS:

Łączny czas: 5 minut

1. Upewnij się, że masz prawidłowe ciśnienie

Przed próbą zresetowania kontrolki TPMS należy zawsze upewnić się, że w oponach pojazdu jest właściwe ciśnienie. Do sprawdzenia ciśnienia w oponach użyj ciśnieniomierza. Napompuj każdą oponę do idealnego ciśnienia, a następnie spuść powietrze do zera. Następnie ponownie napompuj opony i jedź przez kilka minut z prędkością 15 km/h, aby ręcznie skalibrować czujniki. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak ustalić prawidłowe ciśnienie w oponach, zapoznaj się z tym przewodnikiem: Ciśnienie w oponach

2. Użyj przycisku resetowania systemu TPMS w samochodzie

Większość samochodów z bezpośrednim systemem TPMS ma przycisk resetowania umieszczony pod kierownicą, za pomocą którego można wygodnie ponownie skalibrować czujniki. Przyciski te mogą znajdować się w różnych miejscach, w zależności od modelu samochodu. Sprawdź w instrukcji obsługi swojego samochodu. Włóż kluczyk do stacyjki i włącz akumulator, ale nie uruchamiaj samochodu. Naciśnij przycisk resetowania przez około 3 sekundy lub do momentu, gdy zacznie migać kontrolka systemu. Uruchom pojazd i jedź nim przez 20-25 minut, a następnie wyłącz zapłon. Niektóre nowsze samochody posiadają funkcję resetowania w menu.

3. Jazda z prędkością 50 mph

Jest to prawdopodobnie najłatwiejsza metoda, ponieważ wymaga jazdy z prędkością 50 mil na godzinę przez około 10 mil, a czujniki automatycznie się skalibrują po upewnieniu się, że w oponach jest właściwe ciśnienie. Niektóre pojazdy wymagają większej prędkości, można też użyć tempomatu, aby utrzymać stałą prędkość. Ta metoda działa w niektórych modelach samochodów, często z wykorzystaniem metody pośredniej.

4. Odłączanie i ponowne podłączanie akumulatora samochodowego

Każdy samochód ma komputer pokładowy, który od czasu do czasu może napotkać pewne usterki. Najlepszym sposobem usunięcia tych błędów jest zresetowanie komputera, a można to zrobić, odłączając i ponownie podłączając akumulator.
Otwórz maskę samochodu i poszukaj zacisku ujemnego akumulatora. Odłącz zacisk ujemny, aby odłączyć akumulator, a następnie naciśnij klakson, aby wyłączyć pozostałe zasilanie. Ponownie podłącz zacisk dodatni, a lampka ostrzegawcza TPMS powinna zgasnąć.

5. Użyj narzędzia do resetowania systemu TPMS dla swojego pojazdu

Na rynku dostępnych jest wiele różnych narzędzi do resetowania systemu TPMS. W niektórych przypadkach trzeba przeprogramować czujniki, jeśli utraciły one swoje informacje, a do tego zadania potrzebne jest narzędzie do resetowania systemu TPMS. Dzięki narzędziu do resetowania TPMS można często zresetować kontrolkę TPMS jednym kliknięciem przycisku. Jeśli jesteś zainteresowany zakupem takiego narzędzia, polecam Autel TS401 MaxiTPMS Activation Tool Link z Amazon. Możesz również zresetować kontrolkę TPMS za pomocą skanera diagnostycznego, jeśli masz dobry skaner OBD2. Przed dokonaniem zakupu zawsze upewnij się, że narzędzia są kompatybilne z Twoim pojazdem.

Uszkodzone czujniki

Jeśli wyżej wymienione techniki nie przyniosą rezultatu, może to oznaczać, że czujniki zostały uszkodzone i należy je wymienić. Czujniki mogą zostać uszkodzone z różnych powodów, na przykład podczas wymiany opon, naprawy hamulców, wymiany oleju, wymiany filtrów, a nawet podczas zwykłego serwisu opon.

W czujnikach znajdują się także baterie, które po kilku latach się wyczerpują.

W zależności od marki i modelu samochodu można również wypróbować te konkretne metody.

Gdzie znajduje się przycisk resetowania systemu TPMS?

Przycisk resetowania systemu TPMS często znajduje się pod kierownicą lub jest zintegrowany z systemem wyświetlania informacji w samochodzie. Jest to jednak bardzo zróżnicowane w zależności od modelu samochodu, który posiadasz.

Poniżej znajduje się kilka informacji na temat umiejscowienia tego przycisku w zależności od pojazdu.

Reset TPMS w samochodach Honda wprowadzonych po 2016 r.

Jeśli posiadasz samochód marki Honda z 2016 roku lub nowszy, wyposażony w wyświetlacz dotykowy, wykonaj poniższe czynności, aby w prosty sposób ponownie skalibrować system TPMS.

  1. Przejdź do ekranu głównego
  2. Wybierz ustawienia
  3. Kliknij przycisk Kalibracja TPMS.
  4. Wybierz opcję "Kalibracja".

W przypadku modeli bez wyświetlacza dotykowego, użyj przycisków na kierownicy, aby wybrać "Kalibracja TPMS" i wybierz opcję "Kalibruj".

Resetowanie systemu TPMS w pojazdach Honda

W przypadku starych modeli Hondy bez wyświetlacza dotykowego, użyj przycisków na kierownicy i przeprowadź kalibrację zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Wybierz Menu
  2. Wybierz 'Ustawienia własne'.
  3. Wybierz opcję "TPMS Calibration" (Kalibracja TPMS)
  4. Kliknij przycisk Initialize.

W modelach bez wyświetlacza, przycisk resetowania systemu TPMS znajduje się po lewej stronie kierownicy. Naciśnij przycisk na kilka sekund, a następnie zwolnij go, aby ponownie skalibrować system.

Resetowanie systemu TPMS w modelach Chevroleta

Resetowanie systemu TPMS w modelach Chevroleta można również przeprowadzić w domu, ale wymaga to użycia przyrządu J-46079 Tire Pressure Monitor Tester, który można kupić w serwisie eBay.

  1. Włóż kluczyk do stacyjki i przekręć go do pozycji "ON", ale nie uruchamiaj pojazdu.
  2. Korzystając z zestawu wskaźników kierowcy, kliknij przycisk "Vehicle Information" (Informacje o pojeździe) i przejdź do opcji "Relearn Tire Position" (Przywracanie pozycji opon).
  3. Po kliknięciu przycisku "Set/Reset" pojawi się komunikat "Tire Learning Active".
  4. Jeżeli posiadasz stary model bez zestawu wskaźników, naciskaj przycisk zerowania licznika kilometrów, aż pojawi się komunikat "Tire Learning Active".
  5. Podłącz przyrząd do pomiaru ciśnienia w oponach J-46079 do lewej przedniej opony i naciśnij aktywny przycisk. Odczekaj 10 sekund, aż rozlegnie się dźwięk klaksonu. Powtórz tę czynność dla pozostałych opon.
  6. Po sprawdzeniu wszystkich opon przekręć kluczyk do pozycji "OFF".
  7. Ponownie napompuj opony zgodnie z zalecanym ciśnieniem.

Resetowanie systemu TPMS w modelach Volkswagena

Resetowanie systemu TPMS w Volkswagenie różni się w zależności od modelu. Przycisk resetowania można znaleźć w schowku lub w pobliżu dźwigni zmiany biegów w starszych modelach. Po znalezieniu przycisku należy go nacisnąć na kilka sekund, aż do usłyszenia sygnału dźwiękowego, a następnie zwolnić.

W nowszych modelach system TPMS można łatwo ponownie skalibrować za pomocą systemu informacyjno-rozrywkowego.

Resetowanie systemu TPMS w modelach Mini

System TPMS w modelach Mini również można łatwo skalibrować za pomocą przycisku. W starszych modelach (2002-2006) przycisk resetowania można znaleźć w przedniej części kabiny w uchwycie hamulca awaryjnego.

Włącz zapłon, ale nie uruchamiaj samochodu i naciśnij przycisk resetowania, aż zacznie migać żółty wskaźnik na desce rozdzielczej. Podczas następnej jazdy układ TPS zostanie automatycznie skalibrowany.

W nowszych modelach (od 2007 r.) uruchom samochód i przejdź do pozycji "Set/Info" na zestawie wskaźników. Przewiń w dół, aż pojawi się symbol monitora opon, kliknij na "reset" i ponownie skalibruj system TPMS.

Reset TPMS w modelach Toyoty

Samochody Toyoty zazwyczaj posiadają przycisk resetowania pod kierownicą. Przycisk resetowania może być trudny do znalezienia, ale znajduje się on w najniższym miejscu przed pedałami. Wystarczy nacisnąć przycisk resetowania przez 5 sekund przy włączonym zapłonie, a system TPMS powinien zostać zresetowany.

  1. Włącz zapłon.
  2. Naciśnij i przytrzymaj przycisk resetowania przez 5 sekund.
  3. Wyłącz zapłon
  4. Uruchom samochód i sprawdź, czy kontrolka zgasła.

Wskazówki po zresetowaniu

Po zresetowaniu systemu TPMS i zgaśnięciu lampki ostrzegawczej można zastosować się do kilku wskazówek dotyczących konserwacji, aby uniknąć problemu w przyszłości.

  • W przypadku wymiany rdzenia układu zaworów należy wybrać rdzeń ze stali nierdzewnej zamiast rdzenia mosiężnego.
  • Nigdy nie zostawiaj opony bez nakrętki przykręconej do trzonka zaworu.
  • Nie należy używać rozcieńczalnika do opon w aerozolu, ponieważ uszkadza on czujniki umożliwiające pomiar zmian ciśnienia.
  • Oddaj samochód do autoryzowanego punktu sprzedaży w celu sprawdzenia pojazdu i opon.

Czy mogę zamiast tego usunąć funkcję TPMS?

Jest to możliwe, ale po pierwsze należy pamiętać, że pozbycie się systemu TPMS nie jest właściwym rozwiązaniem, ponieważ zgodnie z prawem zaproponowanym przez "The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA)", wszystkie samochody nowsze niż z 2008 r. powinny być wyposażone w system TPMS. Prawo to zostało wprowadzone, aby zminimalizować liczbę wypadków drogowych spowodowanych przez zbyt mocno napompowane lub niedopompowane opony.