Kiedy stajesz się właścicielem samochodu, okazuje się, że istnieje wiele skrótów, których możesz nie rozumieć. Jednym z takich skrótów jest TC. Co oznacza skrót TC w samochodzie i czy jest on ważny?
W tym artykule ocenimy, co oznacza skrót TC i jak działa. Przyjrzymy się także sygnałom wskazującym na to, że z układem kontroli trakcji dzieje się coś złego.
Spis treści pokaż Co oznacza TC w samochodzie? Kiedy należy używać układu kontroli trakcji Kiedy wyłączyć kontrolę trakcji? Układ kontroli trakcji a układ stabilizacji toru jazdy Dlaczego zapala się lampka ostrzegawcza układu kontroli trakcji? 1. Złe warunki drogowe 2. Uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół 3. Wadliwy czujnik kąta skrętu kół 4. Nieprawidłowe działanie układu ABSCo oznacza TC w samochodzie?
TC to skrócona nazwa układu kontroli trakcji. Jest to układ samochodowy, który wspomaga przyspieszanie, zapobiegając jednocześnie poślizgowi lub nadmiernemu skręcaniu kół podczas jazdy na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Jest to cenny system bezpieczeństwa instalowany w większości nowoczesnych pojazdów.
Układ kontroli trakcji został zaprojektowany tak, aby zapewnić płynną jazdę w każdej sytuacji. Pomaga zachować równowagę między stabilnością a przyspieszeniem, nawet na śliskich nawierzchniach, takich jak te, po których jeździ się po ulewie. Gdy jedno z kół obraca się szybciej niż pozostałe, układ kontroli trakcji wykrywa usterkę za pomocą czujników prędkości. Samochód automatycznie dostosowuje prędkość do obracającego się koła, aby mogło ono ponownie złapać przyczepność do nawierzchni drogi.
ECU może również zmniejszyć moment obrotowy silnika i aktywować układ ABS, jeśli konieczne będzie użycie hamulców. W niektórych przypadkach na desce rozdzielczej może zaświecić się kontrolka kontroli trakcji, aby powiadomić o poślizgu. Jeśli lampka natychmiast zgaśnie, nie oznacza to problemu z układem. Jeżeli jednak lampka pozostaje zapalona, może to oznaczać, że w układzie występuje usterka.
Kiedy należy używać układu kontroli trakcji
Układ kontroli trakcji może pozostać włączony przez cały czas, nawet gdy drogi są czyste. Jest on automatycznie aktywowany po uruchomieniu samochodu, więc nie trzeba nic robić, aby go włączyć. Układ można wyłączyć ręcznie, ale są sytuacje szczególne, w których należy zadbać o jego włączenie.
W przypadku złych warunków atmosferycznych, takich jak lód, śnieg lub ulewny deszcz, kontrola trakcji powinna być włączona. Dodatkowe wsparcie będzie potrzebne podczas jazdy po mokrej lub śliskiej nawierzchni.
Jest to również pomocne podczas jazdy po krętej lub wietrznej drodze. Podczas pokonywania zakrętu nie chcesz stracić przyczepności. Jest to szczególnie ważne, gdy nawierzchnia drogi jest mokra lub błotnista.
Kiedy wyłączyć układ kontroli trakcji?
Układ kontroli trakcji powinien być aktywny przez większość czasu jazdy. Istnieją jednak rzadkie przypadki, w których lepiej go wyłączyć. Na przykład, jeśli samochód utknie w śniegu, piasku lub błocie, warto go wyłączyć. Kontrola trakcji może utrudniać wydostanie się z takich sytuacji, gdy koła się obracają.
W takich sytuacjach koła powinny się obracać, aby mogły wbić się w lód, piasek, błoto lub śnieg i znaleźć twarde podłoże. Gdy koło znajdzie się na tym podłożu, można odzyskać przyczepność i wydostać pojazd.
Dodatkowo, jeśli planujesz ścigać się swoim pojazdem lub brać udział w drifcie, kontrola trakcji będzie Twoim wrogiem. Zamiast tego chcesz, aby koła kręciły się tak, jak należy, aby było jak najfajniej.
Kontrola trakcji a kontrola stabilności
Kontrola trakcji może być bardziej znana niż kontrola stabilności, ale jest to również element bezpieczeństwa. Układy te współpracują ze sobą, aby zapewnić większe bezpieczeństwo jazdy. Ponadto oba systemy wykorzystują czujniki prędkości obrotowej kół, aby uzyskać potrzebne informacje.
Układ stabilizacji toru jazdy ma za zadanie utrzymywać stabilność pojazdu i utrzymywać go w pożądanym kierunku. Jest to złożony układ, który reguluje ruch pojazdu. W połączeniu z czujnikami prędkości wykorzystuje on również dodatkowe czujniki znajdujące się wokół pojazdu, które rejestrują ruch samochodu w stosunku do kierunku jazdy. Jeśli te dwa kierunki nie są zgodne, układ pomaga ustabilizować ruch.
Podobnie jak w przypadku kontroli trakcji, hamulce mogą być automatycznie włączane do kół, które poruszają się zbyt szybko. Układ ten stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich pojazdów sprzedawanych od 2012 r.
Dlaczego świeci się lampka ostrzegawcza układu kontroli trakcji?
1. Złe warunki drogowe
Jeśli na drodze pojawi się śliska nawierzchnia, lampka TC może się chwilowo zaświecić. Ta lampka ostrzegawcza informuje, że układ kontroli trakcji został aktywowany.
Lampka powinna jednak zgasnąć, gdy tylko odzyskasz przyczepność. Jeśli tak się nie stanie, oznacza to, że mamy do czynienia z poważniejszym problemem.
ZWIĄZANE: Lampka kontrolna układu kontroli trakcji (TCS): Znaczenie, przyczyny (i sposób usunięcia)
2. Złe czujniki prędkości obrotowej kół
Czujniki prędkości kół są potrzebne do wykrywania prędkości, z jaką porusza się każde z nich. Każdy z tych czujników jest podłączony do ECU, który utrzymuje system kontroli trakcji w pętli.
Gdy jeden z czujników ulegnie uszkodzeniu, nie wysyła dokładnych sygnałów do ECU. Z powodu tej usterki kontrolka kontroli trakcji zapala się do czasu wymiany wadliwego czujnika prędkości obrotowej koła.
Koszt wymiany czujnika prędkości obrotowej koła może wynieść od 325 do 400 USD. Koszt robocizny powinien wynieść około 75-100 USD, natomiast koszt części może wynieść 250-300 USD.
3. Wadliwy czujnik kąta skrętu kierownicy
Układ kontroli trakcji dokładnie monitoruje kąt skrętu koła kierownicy. Czujnik ten informuje również o tym, jak szybko obraca się kierownica podczas jazdy. Jeśli z tym czujnikiem jest coś nie tak, należy go wymienić.
Lampka kontrolna układu kontroli trakcji zapala się, gdy czujnik ulegnie uszkodzeniu. Można go znaleźć w kolumnie kierownicy, jeśli chcesz spróbować wymienić go samodzielnie.
Koszt wymiany czujnika kąta skrętu może wynieść od 125 do 500 USD. Koszt robocizny może wynieść od 75 do 250 USD, natomiast koszt samego czujnika może wynieść od 50 do 250 USD.
4. Nieprawidłowe działanie układu ABS
Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania współpracuje z układem kontroli trakcji. Do działania tych części wykorzystuje się wiele tych samych czujników i podzespołów.
Z tego powodu, jeśli wystąpi usterka w układzie ABS, możliwe jest, że zapali się również kontrolka kontroli trakcji. Aby ustalić przyczynę, należy użyć skanera kodów w celu wykrycia, która część jest uszkodzona.