Odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego: Diagnozowanie, zapobieganie (i koszty naprawy)

Odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego: Diagnozowanie, zapobieganie (i koszty naprawy)

W układzie napędowym pojazdu znajduje się wiele elementów, ale jednym z mniej znanych jest tylny mechanizm różnicowy. Wynika to głównie z faktu, że w nowoczesnych pojazdach mechanizm różnicowy jest niezwykle niezawodny i nie wymaga częstych napraw.

Jeśli jednak pojawią się problemy, ważne jest, aby od razu je zdiagnozować i usunąć. W tym przewodniku przedstawimy wszystko, co trzeba wiedzieć, aby zdiagnozować hałas tylnego mechanizmu różnicowego, a także pokażemy, czego można się spodziewać, jeśli tylny mechanizm różnicowy będzie wymagał naprawy.

Spis treści show Diagnozowanie odgłosów pracy tylnego mechanizmu różnicowego Odgłosy pracy łożyska koła a odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego Najczęstsze odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego Zapobieganie uszkodzeniom tylnego mechanizmu różnicowego Koszty naprawy tylnego mechanizmu różnicowego Co się stanie, jeśli nie naprawisz uszkodzonego tylnego mechanizmu różnicowego?

Diagnozowanie odgłosów pracy tylnego mechanizmu różnicowego

Pierwszym sygnałem, że z tylnym mechanizmem różnicowym dzieje się coś złego, jest słyszalny odgłos. Jednak ludzie często błędnie diagnozują odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego, co prowadzi do panicznego bólu głowy, dopóki warsztat nie powie Ci, co tak naprawdę się dzieje.

Przedstawimy Ci wszystko, co musisz wiedzieć, aby prawidłowo zdiagnozować odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego i uchronić się przed wizytą w warsztacie.

Odgłosy pracy łożysk kół a odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego

Odgłosy łożysk kół i odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego zazwyczaj brzmią identycznie - dlatego tak wiele osób myli je ze sobą. Ale zaczynając od podstaw, szumy łożysk kół są znacznie częstsze niż szumy tylnego mechanizmu różnicowego - więc jeśli jeszcze nie udało Ci się zlokalizować tego szumu, istnieje duża szansa, że właśnie uniknąłeś kulki.

Najłatwiejszym sposobem określenia, czy jest to hałas łożyska koła czy mechanizmu różnicowego, jest lekkie skręcenie przy większej prędkości; jeśli dźwięk zmienia się przy zmianie rozkładu masy samochodu - zdecydowanie masz problem z łożyskami kół, a nie z mechanizmem różnicowym.

Hałas łożyska koła będzie pochodził z jednej z osi, co oznacza, że będzie głośniejszy po jednej stronie pojazdu niż po drugiej.

Natomiast hałas tylnego mechanizmu różnicowego będzie pochodził z obudowy mechanizmu różnicowego. Nie można jednak położyć się pod pojazdem i sprawdzić, skąd dochodzi hałas, ponieważ słychać go tylko wtedy, gdy pojazd jest w ruchu!

Dlatego podczas diagnozowania hałasu z tylnego mechanizmu różnicowego w samochodzie powinny znajdować się co najmniej dwie osoby, które będą mogły nasłuchiwać, skąd dochodzi hałas.

Jeśli masz problemy, spróbuj zmienić stronę pojazdu. Jeśli hałas jest głośniejszy po jednej stronie niż po drugiej, prawdopodobnie pochodzi on z uszkodzonego łożyska koła, a nie z tylnego mechanizmu różnicowego.

Najczęstsze odgłosy pracy tylnego mechanizmu różnicowego

Najczęstszym odgłosem pracy tylnego mechanizmu różnicowego jest warkot, choć nierzadko zdarza się, że podczas przyspieszania słychać trzask lub brzęk. Obydwa odgłosy wskazują na zużycie przekładni, choć odgłos brzęczenia lub stukania jest znacznie poważniejszy i należy się nim natychmiast zająć.

Jeśli usłyszysz warkot, przypomni Ci on, jak brzmi zużyte łożysko koła. W rzeczywistości jest to dokładnie ten sam dźwięk, a zużyte łożyska kół są znacznie bardziej powszechne, dlatego ludzie często błędnie je diagnozują.

Chociaż warkot może nie być tak poważny jak brzęk lub stukot, nie oznacza to, że można go zignorować.

Innym dźwiękiem, który może być słyszalny, jest "chrzęst". Dzieje się tak, gdy zęby kół zębatych tylnego mechanizmu różnicowego ulegają uszkodzeniu. W takiej sytuacji nie tylko usłyszysz odgłos chrzęstu, ale także poczujesz wibracje na kierownicy.

Im szybciej jedziesz, tym głośniejszy staje się hałas i tym większe są odczuwalne wibracje. Jest to kolejny poważny problem, którym należy się natychmiast zająć.

Choć może Ci się wydawać, że jeden zepsuty ząbek na przekładni to nic wielkiego, to zazwyczaj psują się 2-4 na raz, a gdy już kilka ząbków się złamie, powoduje to większe obciążenie kolejnych i jest tylko kwestią czasu, kiedy kolejne 2-4 ząbki się wyłamią. Niewielkie chrzęszczenie może w krótkim czasie zamienić się w duży problem.

Zapobieganie uszkodzeniom tylnego mechanizmu różnicowego

Jedyne, co można zrobić, aby zminimalizować ryzyko konieczności naprawy tylnego mechanizmu różnicowego, to przestrzegać regularnych terminów przeglądów. Tylne mechanizmy różnicowe wykorzystują gęsty olej, taki jak olej 90, który zapewnia płynną pracę.

Mimo że olej ten może działać przez długi czas, nadal wymaga serwisowania co jakiś czas. Przestrzeganie regularnych terminów przeglądów znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo konieczności odbudowy lub wymiany tylnego mechanizmu różnicowego.

Jednak pomijanie tych okresów serwisowych praktycznie gwarantuje, że w którymś momencie trzeba będzie dokonać kosztownej naprawy.

Koszty naprawy tylnego mechanizmu różnicowego

Średni koszt naprawy tylnego mechanizmu różnicowego wynosi od 500 do 2 000 USD, w zależności od tego, czym jeździsz i gdzie oddajesz samochód do naprawy.

Jest to dość duży przedział cenowy, ponieważ tylne mechanizmy różnicowe różnią się znacznie pod względem wielkości, a ponadto należy wziąć pod uwagę dokładny problem z tylnym mechanizmem różnicowym.

Choć może Ci się wydawać, że możesz sam odbudować lub naprawić swój mechanizm różnicowy, wiedz, że jest to jeden z bardziej skomplikowanych elementów pojazdu i bardzo łatwo go uszkodzić.

O ile nie wiesz, co robisz, zazwyczaj najlepiej pozostawić to zadanie autoryzowanemu warsztatowi. W przeciwnym razie możesz spowodować jeszcze większe szkody, próbując je naprawić.

Co się stanie, jeśli nie naprawisz uszkodzonego tylnego mechanizmu różnicowego?

Po zdiagnozowaniu uszkodzonego tylnego mechanizmu różnicowego może pojawić się pokusa, aby jak najdłużej zwlekać z naprawą ze względu na wysokie koszty. Problem polega jednak na tym, że jazda ze zużytym lub uszkodzonym tylnym mechanizmem różnicowym może być bardzo niebezpieczna.

Dzieje się tak dlatego, że im więcej zębów się psuje i im więcej biegów się zużywa, tym bardziej wszystko będzie się ślizgać i "chrzęścić" podczas jazdy. To ślizganie się i chrobotanie nie jest tylko głośne i hałaśliwe - choć jest - ale wpływa także na stabilność i kontrolę nad pojazdem.

Może to łatwo doprowadzić do wypadku, a ponieważ problem nasila się im szybciej jedziemy, prawdopodobnie dojdzie do wypadku podczas jazdy z większą prędkością, co zwiększa prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń przez nas lub inne osoby.